Bragebacken

18.01.2021

Nej se det snöar, nej se det snöar - det var väl roligt hurra!

I anslutning till Slottsskogsvallen ligger hoppbacken Bragebacken. Under 30-40 talen var den vintertid full aktiviteter. Vintersöndagar var det ofta tävlingar och fullt med åskådare. Det måste ha varit mer snö på den tiden! 

Jag minns att det var fest och glans runt tävlingarna. Hela familjer kom dit och följde resultaten. Hurrarop och applåder hördes långväga. Många tävlande var norrmän. Det var duktiga hoppare. 

Bragebacken var den högsta backen jag sett när jag var barn. (Senare åkte jag tåg med min skolklass till Hindås. Där fanns en ändå högre backe. Jag tyckte den försvann in i molnen!). Man fick inte klättra ända upp på Bragebackens hopptorn, men man kunde ta sig halvvägs upp. Då sa vi att vi åkte halva backen. Det var härligt att flyga några meter. 

Många skolklasser hade friluftsdagar i Slottsskogen. Antingen är åkte man skridskor på stora dammen eller så "flög" man i halva Bragebacken. Alla barn hade inte vinter utrustning. 

Jag hade både skidor och skridskor och kunde utnyttja vintern med roliga dagar i slottsskogen. Tur hade jag! 

Skolan kunde låna ut skridskor och skidor men ofta passar de dåligt på barnens fötter. Några hade inte rejäla skor skor eller kängor. Många saknade varma vinterkläder. 

Under kriget tillkom Beklädnadskommittén där barn kunde få kläder. Olika sällskap skänkte kläder till mindre bemedlade. Sådana sällskap kunde kallas Majornas jultomtar" eller "Älvsborgs jultomtar". Många barn hade glädje av detta! 

Tiderna var svåra. Fattigdomen utbredd. Detta var innan välfärdssverige vuxit sig starkt! 

Min skolklass skulle ha klasstävling i backen. Vi stod i ett långt led uppe på toppen av lilla backen. Fröken stod där på toppen och höll ordning. En efter en åkte vi iväg. 

Dagen efter blev det uppsats skrivning. Så här löd Olles beskrivning: Vi stod i en lång rad på toppen och fröken släppte av en efter en!


Nej se det snöar, nej se det snöar 

det var väl roligt hurra!

nu blir det vinter nu blir det vinter

som vi har önskat hurra!

nu tar vi skidorna fram och vantarna på

och sen vi åker i backen, hej vad det ska gå 

Gunvor Ronnheden- Minnen
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång