Vi klarar alla släckta fyrar mellan Hisingen o stan!

01.02.2021

Jag tror att uttrycket kommer  från en gammal slagdänga som sjöngs i Göteborg - "Vi klarar alla släckta fyrar".

Det var långt och besvärligt att ta sig till Hisingen. Det fanns bara Hisingsbron, en så kallad svängbro. Varken Göta älv bron eller Älvsborgsbron var byggda. Göta älv bron invigdes 1939 och det blev mycket lättare att ta sig över älven - Hisingen kom närmare staden.

" Oh nej! Det är så långt till Hisingen - bortom all ära och redlighet! Henne får vi hälsa på till sommaren när det är gott väder."

Min farmor hade en syster som bodde vid Sannegårdshamnen. Hon var så snäll. Jag tyckte mycket om moster Ida och ville träffa henne. Då sa min farmor:" Oh nej! Det är så långt till Hisingen - bortom all ära och redlighet! Henne får vi hälsa på till sommaren när det är gott väder."

Förbindelsen som fanns nära Kungsladugård var en liten färja mellan Klippan och Färjenäs. Den tog med folk och hästskjutsar. Hisingebönderna odlade mycket goda potatis som såldes på flera torg inne i stan. Den första färjan kallades "Bonnafröjda". och namnet fick hänga med så länge färjorna gick mellan Klippan och Färjenäs. 

Jag vill minnas att var en liten avgift om man åkte med. Resan till Hisingen var en underbar söndagsutflykt. 

Klippan- var det höga vackra berget där Birgittas kapell ligger. Namnet har inte med heliga Birgitta att göra. S:ta Birgittas Kapell har fått sitt namn från ett irländskt-skotskt helgon, som levde år 452-525 och som tillbads under namnet S:ta Bridget. 

En av de stora industrier som skapades vid Klippan var ett sockerbruk och Porterbryggeri som drevs av Carnegie - inflyttad från Skottland. Många av Göteborgs tidiga industrimän var  inflyttade. Flera av dem blev rika och betydelsefulla män i Göteborg. Flera av dem blev stora donatorer.

När man steg i land vid Färjenäs gick man en trevlig bygata upp mot en samlad bebyggelse. Där fanns speceriaffär, café och boningshus. Det var trevligt att gå på caféet. 

Goda Hönökakssmörgåsar med ost och en flottyrring var smaskens. Sedan hem med färjan till stan. Nog var det långt till Hisingen! Jag kände mig som jag varit utomlands. 

Vi hade klart klarat alla släckta fyrar......! 

Gunvor Ronnheden- Minnen
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång