Sommarteater i Slottsskogen

08.02.2021

Uppe på en höjd väster om Stora dammen låg en sommarteater. På höjden i en skogsglänta låg tre små hus. En teatersalong i de fria. Husen var teaterns kulisser. Ett hus var större och två små hus flyglar kring en gård. Publiken satt i en naturlig "amfiteater". Det var omkring ett par hundra åskådare i publiken.  

Skådespelen var alltid lättillgängliga lustspel och framfördes någon gång i veckan och på lördag söndag. Biljettpriserna var billiga. Man gick ofta dit familjevis eller parvis. Jag var med mina föräldrar där flera gånger på 30-40 talet.

Det var så roligt att sitta mitt i skogen och se på teater. Kom det en regnskur fick man låna paraply om man inte hade med sig själv. Blev det kalla sommarkvällar fick man låna filt av teatern. 

"Per och Stina", "Arga gumman", "Kärlek vid första ögonkastet" och "Hur ska det gå för Andersson?" 

Skådespelarna vad lokala förmågor. Glada och entusiastiska inför uppgiften. Många har nog börjat sin bana på sommarteatern. Musiken sköttes av en man Einar Fagstad - en glad genommusikalisk norrman. Han var på scenen i stort sett hela föreställningarna (ungefär 1,5 timme).

Jag minns att publiken var mycket engagerad i händelserna på scenen. Ibland ropade någon ett uppmuntrande ord till en skådespelare eller sa högt och tydligt vad de tyckte om händelserna på scenen. Teaterstyckena hade namn som "Per och Stina", "Arga gumman", "Kärlek vid första ögonkastet" och "Hur ska det gå för Andersson?". Jag kanske minns fel men innehållet var åt det hållet - i mitt minne. 

När kom i 10-12 årsåldern kunde man gå på teatern med en kamrat. Det var underbart. Vi laddade upp med kexchoklad och sega gubbar och annat ljuvligt. När vi sedan gick hem i sommarkvällen pratade vi om upplevelserna. Ljuvliga sommarkvällar med fågelsång och dofter från skogen och blommande blomrabatter glömmer jag inte. Mycket teater har jag sett i mitt liv. Jag tror att slottsskogens sommarteater gav mej mitt stora teaterintresse. Tänk att få stå på scenen själv! Det har nog varit min dröm! Är det försent? Vill någon ha en 90-årig kärring på Dramaten? 

Vill någon ha en 90-årig kärring på Dramaten?  

Gunvor Ronnheden- Minnen
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång