Korvgubben (40-talet)

25.02.2021

I hörnan av Slottsskogsgatan och Godhemsgatan intill Slottsskogskolonin stod en "korvgubbe" på lördagskvällen. Ibland också på söndagskvällen. Hans lilla verksamhet bestod av en enkel vagn med två cykelhjul och en slags disk däremellan. En fotogenlampa hängde över "kiosken". Den både värmde och lyste upp. Korvgubben var en glad och rolig person. Han hade god kundkontakt med både gamla och unga. Han kunde tala för sin vara! 

Härligt mos! Härlig korv! 

Kalla vinterkvällar var han verkligen varmt klädd - det var kalla vintrar på fyrtiotalet. Flera lager av tröjor och rockar, stor pälsmössa med öronlappar, flera lager strumpor och varma kängor. Det märkligaste var hans halmskor. Dom hade han utanpå kängorna. Han påpekade ofta: "Detta har hade aldrig gått utan mina halmskor! Alltid ett stort vitt lakan omkring midjan

Jag eldar med björkved. Det blir godast mos då, sa han.  

Jag kom aldrig på var han bodde. Han bara uppenbarade sig på sin plats framåt kvällen. Han kokade sitt mos hemma i sitt kök på en vedspis. Jag eldar med björkved. Det blir godast mos då, sa han. Vad korven kom ifrån framgick inte i varudeklarationen. Men jag lovar - gott var det! Hälsovårdsnämnd är lyste med sin frånvaro. 40 öre per portion kostade det. På en pappers platta fick man då två slevar mos och en wienerkorv. Runt korvståndet var det alltid folk. En del tillbringade hela kvällen där. Det var ett ställe att "hänga på". 

När klockan blev framåt 1 på natten stängdes "schappet". Då var det alltid några som vill hjälpa korvgubben hem. Tacket för det blev att få äta det som var kvar i korvlådan. Det hade hållit sig varmt hela kvällen med hjälp av ett fotogenkök. Denna hemfärd såg jag aldrig, då jag inte fick vara ute så sent. Klockan 9 var hemmatid för mig - senast.

Var bodde den trevliga mannen? Jag vet inte.

Hade en familj? Jag vet inte.

Levde han på sin korvkiosk? Jag vet inte. 

Men jag vet att han var ett spännande och roligt inslag i min barndom. Inget mos har hittills överträffad det vid "Kolonin.

Tack du glada korvgubbe!

Kungsladugård följer traditioner med bästa KORV KIOSK - den som den som ligger på Mariagatan har allra bästa rykte.

Härligt mos! Härlig korv! 

Gunvor Ronnheden- Minnen
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång