Morfars trädgård, del 1

29.03.2020

Morfars trädgård - dit längtade jag alltid.

Söndag förmiddag gick mamma, pappa och jag till mormor och morfar i Toltorpsdalen - nästan varje söndag. Söndag var veckans enda helgdag, lördagen en vanlig arbetsdag. Vi gick från Kungsladugårdsgatan 32 till Toltorpsgatan 24. Från Göteborgs kommun till Mölndals kommun.

Vi gick genom Slottsskogen, förbi säldammen och Vita bandet, genom Främre Änggården. Uppför Apotekarebacken, förbi Sahlgrenska. Vid sjukhusets bårhus svängde vägen mot Mölndal. När vi passerade Södermalm var vi i Toltorpsdalen. Det gick fort nerför backen mot Mölndal och strax var vi framme hos morfar och mormor.


Det var alltid lika roligt att komma dit!

Morfar var redan igång med sitt söndagsträdgårdsjobb - alla årstider! Han tog alltid emot oss med ett vänligt leende, och mig kramade han och sa: "Kommer du min lilla vän!". Jag älskade min morfar. Han hade sina söndagskläder på sig, oömma och slitna, och en gammal hatt - säkert av god kvalitet men gammal och avlagd.

Framemot eftermiddagen bytte han till söndagskläder - han var ju inte skräddare för intet. Alltid välskräddade finkläder av god sort. Han sydde ju själv. Tyget i kläderna var från England - Manchester. Gulduret i västfickan och så blev det en stund esperantostudier.

Gunvor Ronnheden- Minnen
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång