Räkfrossa hos Gerd - 10 år

27.04.2021

"På lördag fyller jag 10 år", sa Gerd och såg så glad ut. Mamma har lovat att jag får ha kalas och bjuda sex kamrater på tårta. Vi får plats sex stycken runt köksbordet. (Det fanns fem barn till i familjen, men dom fick leka på gården när Gerd hade gäster på sitt kalas.) 

Jag blev så överraskad! Det var inte så ofta man var hos Gerd. Hennes mamma var klen i nerverna, som man sa om människor som var deprimerade ibland. Men nu skulle Gerd få bjuda sina kamrater. 

Gerds mamma var mycket snäll och vänlig, men som sagt klen ibland. Lördagen kom och jag hade med mig en liten porslinsflicka, som jag och min mamma köpt i bosättningsaffär på Godhemsgatan. Gerd blev så förtjust i den lilla söta figuren som höll i en blomma. 

Vi ssatte oss runt köksbordet - alla gäster - Inez, Britta, Berit, Ulla, Gunnel och jag. Vi var förväntansfulla! Tårta fick man ju inte varje dag! 

Vilket kalas och vilken tur att alla tyckte om sina lyxmackor.  

Men - vad var detta? På bordet stod en jätteskål med räkor!! Gästerna såg undrande ut och Gerd såg ledsen ut. Tant Andersson Gerds mamma sa: "Jag var så trött idag så jag orkade inte ända bort till konditoriet. Jag kom bara till fiskaffären här bredvid, och då tänkte jag att ni skulle tycka om att få räkor. Jag ska lära er att skala dem fint, och så lägger vi många, många på en smörgås."

Vi såg nog väldigt undrande och besvikna ut. Jag tyckte synd om Gerd. Tant Andersson var från öarna som man sa av om som kom från Göteborgs södra och norra skärgård. Jag tror från Öckerö. Hon kunde verkligen ut att skala räkor på rätt sätt. Hon visade lugnt och noga. Vi fick varsin smörgås, och på den växte räkhögen större och större. Till denna magnifika räkmacka drack vi sockerdricka från Apotekarnes.

Vilket kalas och vilken tur att alla tyckte om sina lyxmackor. 

När alla var nöjda och kalaset klingat av fick Gerd en tvåkrona av sin mamma. "Spring iväg till gottaffären allihopa och köp det ni tycker om." sa tant Andersson. Hon var säkert trött vid det laget. En underbar avslutning på Gerds 10-års kalas! Jag lovar att det blev en stor påse godis för en tvåkrona 1940.

Jag glömmer aldrig räkfrossan hos Gerd och hennes snälla mamma. Jag lärde mig skala räkor och är alltid noga än idag när jag gör det. Gerds mamma lärde mig - tack!

(Jag minns kanske fel men nog var det tjugo-trettio räkor på min macka!!) 

Gunvor Ronnheden- Minnen
Alla rättigheter reserverade 2020
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång